Poniżej znajdziesz garść wskazówek, które pomogą Ci stworzyć dobry apel na Naszej Demokracji!

1. Nic nie ryzykujesz
Zacznij tworzyć swój apel już teraz. Na każdym etapie możesz zmienić wprowadzoną treść oraz liczyć na nasze wsparcie. Nic nie ryzykujesz. Zanim Twój apel dotrze do wielu osób, ktoś z zespołu Akcji Demokracji sprawdzi i zatwierdzi treść, a w razie potrzeby podpowie zmiany.

2. Określ swój cel!
Co chcesz zmienić? Myśl o konkretnych decyzjach, które pozwoliłyby rozwiązać problem, którym chcesz się zająć.

Dobry przykład: Domagaj się sadzenia nowych drzew w Twojej miejscowości, rozwoju segregacji odpadów na osiedlu czy też przekazania przez rząd pomocy humanitarnej ofiarom konkretnego konfliktu.

Zły przykład: Apelowanie do władz miasta, by zajęły się ochroną środowiska czy do Prezydenta Polski, by działał na rzecz pokoju. Takie żądania są zbyt ogólne. Nie wiadomo, o jakie działania dokładnie nam chodzi.

3. Wymyśl tytuł kampanii
Tytuł to pierwsza rzecz, jaką zobaczą osoby wchodzące na stronę. Wizytówka Twojej akcji. Musi być krótki i jasno wskazywać, o co nam chodzi. Jeśli sprawa dotyczy konkretnej miejscowości, uwzględnij ją w tytule. Na przykład: Żądamy systemu segregacji odpadów na Osiedlu Przyjaźń w Iławie.

Wskazówka 1: wypisz sobie kilka – kilkanaście tytułów, jakie przychodzą ci do głowy. Z nich wybierz najlepszy lub zapytaj znajomego, który z nich brzmi najbardziej dobitnie. Twój tytuł nie powinien być dłuższy niż 3-5 słów (maksymalnie 100 znaków).

Wskazówka 2: Tytuł będzie wyświetlał się przy udostępnianiu w mediach społecznościowych itp. – musi więc mówić, o co chodzi i wezwać do działania, np.: „Podpisz apel o ochronę drzew w gminie X”, „Zaprotestuj przeciw zwiększaniu opłaty za żłobek”, „Wyraź poparcie dla walki z rasizmem”, „POWIEDZ STOP homofobii w szkole Y”, „Powstrzymajmy likwidację szkoły w gminie Z”.

4. Wybierz adresata swojego apelu (Pole: decydent )
Zastanów się, kto ma możliwość podejmowania decyzji w sprawie, na której Ci zależy. Czy jest to rada Twojego miasta, która może podejmować uchwały i decydować o budżecie, czy jest to konkretny urzędnik w ministerstwie, który odpowiada za pomoc humanitarną? Zastanów się i sprawdź, czy decydent, do którego apelujesz, faktycznie ma wpływ na rozwiązanie problemu.

Wskazówka: skuteczniejsze są działania adresowane do konkretnych osób. Lepiej wybrać konkretnego ministra niż cały rząd. Wybranego posła lub grupę polityków niż cały Sejm. Jeśli to możliwe, sprawdź jak się nazywa ta osoba i wpisz w odpowiednie pole jej imię, nazwisko i funkcję.

5. Określ swoje postulaty (Pole „Treść Twojego apelu”)
To najważniejszy moment, któremu poświęcimy więcej uwagi. Od tego, co napiszesz w tym punkcie, zależy powodzenie Twojego działania.

Napisz konkretnie (może być w punktach), jakich działań oczekujesz od osób, które mogą podjąć decyzję (polityka, dyrektora firmy czy instytucji). Postulaty muszą być jasne i zwięzłe, zawrzyj je w kilku punktach lub dwóch paragrafach tekstu. Tekst powinien być zrozumiały zarówno dla osoby czy instytucji, od której domagasz się zmiany, jak i dla osób które nie muszą znać się na szczegółach sprawy, ale chcesz, by poparły Twoje postulaty.

Ważne: czy znasz konkretny powód, dla którego osoba lub instytucja, do której kierujesz apel, powinna podjąć postulowane przez Ciebie działania? Napisz to! Może jest prawo, które zostanie złamane, jeśli Twoje postulaty nie zostaną zrealizowane? Może są inne okoliczności, które sprawią, że podpisy wielu osób nakłonią decydenta do działania. (Np. zabieganie o poparcie w nadchodzących wyborach lub presja konsumentów na właściciela firmy?)

Wskazówka 1: wymyśl krótki e-mail do adresata Twojego apelu. Napisz go i poproś o skomentowanie znajomą osobę, która nie zna tej sprawy. Zapytaj, czy by go podpisała. Jeśli tak, to tak mniej więcej powinna brzmieć treść Twojego apelu.

Wskazówka 2: Staraj się postulować jedno lub dwa konkretne działania. Nie przedstawiaj długiej listy spraw do załatwienia. Jest większa szansa, że wygrasz. Na bazie jednej wygranej, można domagać się kolejnych zmian.

Wskazówka 3: Staraj się poruszyć zarówno serce, jak i umysł odbiorców Twojego apelu. Połącz niezbędne dane z osobistą historią kogoś, kogo dotyka problem.

Ważna informacja: Twoje postulaty (treść apelu), są tym, pod czym inne osoby będą składać swoje podpisy. Dlatego, jeśli zbierzesz już poparcie ponad 100 osób, nie będzie można zmienić tej treści (poza wyjątkowymi, uzasadnionymi sytuacjami).

6. Zbierz przekonywujące argumenty (Pole „Dlaczego to jest ważne”)
Zacznij od zwięzłego opisania problemu. Pokaż kryzys / problem: co nie działa, komu dzieje się krzywda, co złego może się wydarzyć, jeśli postulaty nie zostaną spełnione.

Opisz, dlaczego jest to ważny problem. Pomyśl przede wszystkim, jakie argumenty, historie, przykłady pozwolą przekonać Twoich znajomych, sąsiadów, okolicznych mieszkańców. Przemyśl i odwołaj się do tego, jaki wpływ może mieć również na nich ten problem. Postulaty kierujemy do decydenta, opis sprawy ma poruszyć emocje i zachęcić do podpisania apelu jak największe grono osób.

Pokaż innym osobom, jak ich zaangażowanie (podpis pod Twoim apelem) może wpłynąć na decydenta i zmusić go do podjęcia działań. Być może decydenta przekona społeczne oburzenie wyrażone w apelu, jeśli podpisze się wystarczająco dużo osób? Może swoją akcją zainteresujecie dodatkowo media, które nagłośnią sprawę? A może konkretny urzędnik już zapowiedział, że będzie słuchał opinii obywateli i obywatelek w tej sprawie i czeka na głos społeczeństwa?

Wskazówka 1: Pierwszy akapit uzasadnienia będzie pojawiał się przy udostępnianiu treści Twojego apelu w mediach społecznościowych. Zadbaj, by zawierał kluczowe informacje i wskazywał, że sprawa jest pilna. Pomyśl, jaka treść zachęciłaby Ciebie do kliknięcia w link, aby podpisać apel.

Wskazówka 2: Staraj się ograniczyć ilość linków do innych miejsc w internecie na stronie twojego apelu, dołączaj tylko te niezbędne. Istnieje zagrożenie, że inne osoby, zamiast podpisać petycję, przejdą na inną stronę i już nie klikną „PODPISUJĘ”. Zamiast linka, zawsze możesz wstawić na dole przypis.

7. Dodaj zdjęcie lub grafikę
Pomyśl o dobrym zdjęciu, które ilustruje sprawę, o którą walczysz. Sprawdź, czy możesz je wykorzystać zgodnie z prawem. Np. skorzystaj z darmowych serwisów udostępniających zdjęcia z możliwością korzystania na otwartych licencjach (np. Pixabay lub wyszukiwarka grafik w Google – narzędzia – prawa do użytkowania). Jeśli korzystasz z czyjegoś zdjęcia za zgodą tej osoby, podpisz je (np. na dole strony w części „Dlaczego to jest ważne”).

Pamiętaj!
Masz ważną i pilną sprawę, ale potrzebujesz więcej czasu, aby opisać całą sprawę i przedstawić argumenty i dane? Nie czekaj! Powyższe wskazówki możesz wykorzystać też później. Najważniejsze, to zacząć działać. Rozpocznij kampanię, uzupełniając pole „Treść twojego apelu” i przedstaw kilka najważniejszych argumentów w polu „Dlaczego to jest ważne”. Większość pozostałych elementów Twojej kampanii możesz później udoskonalić.