Zebrano 50 podpisów
Do: Prezes Rady Ministrów
RUCH DLA PODKARPACKIEJ TRASY WSCHODNIEJ
Chcemy wykorzystać szansę, jaką daje planowana najważniejsza w najnowszych dziejach Polski inwestycja – budowa największego w Europie Centralnej lotniska – Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) między Warszawą i Łodzią skomunikowanego siecią nowoczesnych, szybkich połączeń kolejowych (250 km/h) nie tylko z ważniejszymi miastami Polski, ale także sąsiednich państw.
Dlaczego ta sprawa jest ważna?
Przemyśl, Jarosław, Przeworsk i Leżajsk zasługują na takie skomunikowanie z CPK, tym bardziej, że leżą na najkrótszej trasie łączącej Lwów (przez Medykę) i Drohobycz (przez Malhowice) z planowanym polskim lotniskiem – CPK. Niestety nie zostały uwzględnione w planach rządu.
Stalowa Wola znajduje się w planach rządu na trasie szybkiej kolei (250 km/h) – Szprychy Podkarpackiej nr 6, jednak tylko na trasie z południa (Słowacja przez Sanok i Rzeszów). Nie ma jej na trasie z Ukrainy, co zmniejsza jej rangę jako węzła komunikacyjnego.
OBECNE PLANY RZĄDU WYMAGAJĄ UZUPEŁNIENIA!
Obecne plany rządu przewidują, że linia kolejowa zwana Szprychą Podkarpacką nr 6 ma omijać nasze miasta i prowadzić przez Stalową Wolę do Łętowni koło Nowej Sarzyny, a stamtąd nową linią kolejową przez Sokołów Małopolski, Rzeszów, Brzozów do Sanoka.
NASZA PROPOZYCJA
Nie jesteśmy przeciwnikami wybudowania trasy Łętownia – Sokołów Małopolski – Rzeszów – Brzozów – Sanok, z przedłużeniem w przyszłości, po modernizacji linii 107 przez Przełęcz Łupkowską na Słowację i na Węgry, ale domagamy się powstania drugiej, równoległej, utrzymanej w tym samym standardzie (250 km/h) linii kolejowej do Przemyśla, poprzez modernizację linii kolejowej nr 68 na odcinku od Łętowni do Przeworska i linii kolejowej nr 91 na trasie od Przeworska do Przemyśla (zob. mapka na końcu tekstu).
Podkarpacka Trasa Wschodnia Łętownia- Leżajsk – Przeworsk – Jarosław – Przemyśl nie tylko skomunikuje nasze miasta najkrótszą drogą z CPK, ale również OŻYWI WĘZŁY KOLEJOWE W PRZEMYŚLU I PRZEWORSKU ORAZ W STALOWEJ WOLI. Ta trasa nie wymaga budowy nowej linii kolejowej tylko modernizacji istniejących linii kolejowych do takiego samego standardu, jaki będą mieć główne trasy do CPK (250 km/h). Zgodnie z naszą koncepcją Szprycha Podkarpacka nr 6 w Łętowni rozdziela się na dwie jednakowo ważne i w jednakowym standardzie trasy: jedna do Przemyśla, a druga do Sanoka.
Nie ma powodu, żeby Przemyśl był gorszy od Sanoka. Ukraińcy będą kupować bilety na nasze pociągi i dadzą zarobić polskim kolejom. Nie powinniśmy ograniczać się wyłącznie do ruchu wschód-zachód. Ten szablon trzeba odrzucić, bo nas blokuje. Mamy szansę na więcej i warto o to powalczyć. Wizję najprościej można przedstawić tak: węzeł przemyski zbiera ruch ze wschodu (ze Lwowa przez Medykę) i z południa (z Drohobycza, Sambora i Chyrowa przez Malhowice), kanalizuje linią na Przeworsk, a węzeł przeworski rozdziela ruch na zachód do Krakowa i dalej oraz na północ, przez Stalową Wolę (węzeł kolejowy), do CPK i Warszawy. Powstaje tandem przemysko-przeworski. Jarosław, Leżajsk i Stalowa Wola korzystają przy okazji.
Kolej jest czynnikiem miastotwórczym. Tam gdzie istniały linie kolejowe miasta przetrwały, tam gdzie ich nie było miasta ulegały zwykle degradacji. Wystarczy prześledzić mapy historyczne i współczesne. Im ważniejsza linia kolejowa tym lepiej dla miasta. Wiąże się nie tylko z miejscami pracy dla kolejarzy, ale także całą otoczką jaka towarzyszy kolei. Kolej ułatwia handel, dowóz surowców dla miejscowych firm i wysyłanie przez nie gotowych produktów w świat. Nie mówiąc o ruchu pasażerskim, który ma znaczenie m.in. dla turystyki
Stalowa Wola znajduje się w planach rządu na trasie szybkiej kolei (250 km/h) – Szprychy Podkarpackiej nr 6, jednak tylko na trasie z południa (Słowacja przez Sanok i Rzeszów). Nie ma jej na trasie z Ukrainy, co zmniejsza jej rangę jako węzła komunikacyjnego.
OBECNE PLANY RZĄDU WYMAGAJĄ UZUPEŁNIENIA!
Obecne plany rządu przewidują, że linia kolejowa zwana Szprychą Podkarpacką nr 6 ma omijać nasze miasta i prowadzić przez Stalową Wolę do Łętowni koło Nowej Sarzyny, a stamtąd nową linią kolejową przez Sokołów Małopolski, Rzeszów, Brzozów do Sanoka.
NASZA PROPOZYCJA
Nie jesteśmy przeciwnikami wybudowania trasy Łętownia – Sokołów Małopolski – Rzeszów – Brzozów – Sanok, z przedłużeniem w przyszłości, po modernizacji linii 107 przez Przełęcz Łupkowską na Słowację i na Węgry, ale domagamy się powstania drugiej, równoległej, utrzymanej w tym samym standardzie (250 km/h) linii kolejowej do Przemyśla, poprzez modernizację linii kolejowej nr 68 na odcinku od Łętowni do Przeworska i linii kolejowej nr 91 na trasie od Przeworska do Przemyśla (zob. mapka na końcu tekstu).
Podkarpacka Trasa Wschodnia Łętownia- Leżajsk – Przeworsk – Jarosław – Przemyśl nie tylko skomunikuje nasze miasta najkrótszą drogą z CPK, ale również OŻYWI WĘZŁY KOLEJOWE W PRZEMYŚLU I PRZEWORSKU ORAZ W STALOWEJ WOLI. Ta trasa nie wymaga budowy nowej linii kolejowej tylko modernizacji istniejących linii kolejowych do takiego samego standardu, jaki będą mieć główne trasy do CPK (250 km/h). Zgodnie z naszą koncepcją Szprycha Podkarpacka nr 6 w Łętowni rozdziela się na dwie jednakowo ważne i w jednakowym standardzie trasy: jedna do Przemyśla, a druga do Sanoka.
Nie ma powodu, żeby Przemyśl był gorszy od Sanoka. Ukraińcy będą kupować bilety na nasze pociągi i dadzą zarobić polskim kolejom. Nie powinniśmy ograniczać się wyłącznie do ruchu wschód-zachód. Ten szablon trzeba odrzucić, bo nas blokuje. Mamy szansę na więcej i warto o to powalczyć. Wizję najprościej można przedstawić tak: węzeł przemyski zbiera ruch ze wschodu (ze Lwowa przez Medykę) i z południa (z Drohobycza, Sambora i Chyrowa przez Malhowice), kanalizuje linią na Przeworsk, a węzeł przeworski rozdziela ruch na zachód do Krakowa i dalej oraz na północ, przez Stalową Wolę (węzeł kolejowy), do CPK i Warszawy. Powstaje tandem przemysko-przeworski. Jarosław, Leżajsk i Stalowa Wola korzystają przy okazji.
Kolej jest czynnikiem miastotwórczym. Tam gdzie istniały linie kolejowe miasta przetrwały, tam gdzie ich nie było miasta ulegały zwykle degradacji. Wystarczy prześledzić mapy historyczne i współczesne. Im ważniejsza linia kolejowa tym lepiej dla miasta. Wiąże się nie tylko z miejscami pracy dla kolejarzy, ale także całą otoczką jaka towarzyszy kolei. Kolej ułatwia handel, dowóz surowców dla miejscowych firm i wysyłanie przez nie gotowych produktów w świat. Nie mówiąc o ruchu pasażerskim, który ma znaczenie m.in. dla turystyki