Przejdź do treści głównej

Do: Gazeta Wyborcza

Odpowiedzialne społecznie artykuły sponsorowane

Apelujemy do Redakcji Gazety Wyborczej o stosowanie zasad odpowiedzialności społecznej w procesie akceptacji reklam w formie artykułów sponsorowanych.

Dlaczego ta sprawa jest ważna?

Gazeta Wyborcza od momentu powstania jest liderem opinii ruchów demokratycznych, a także medium stawiającym sobie za cel budowanie świadomości społecznej. Redaktorki i redaktorzy przygotowują publikacje opierając się nie tylko na zasadach rzetelności dziennikarskiej, ale też mając na uwadze szeroko pojęte dobro wspólne, czyli:
- zasady sprawiedliwości społecznej,
- wolność obywatelską,
- rozwój społeczeństwa obywatelskiego,
- obawę o skutki kryzysu klimatycznego.
Doceniamy wszelki wkład w społeczną odpowiedzialność pracy tych osób.

Jednocześnie z zaniepokojeniem zwracamy uwagę, że działania te bywają przesłonięte przez model biznesowy czasopisma, którego elementem są artykuły sponsorowane (nieraz nazywane materiałami promocyjnymi) nierzadko sprzeczne z ideową linią Gazety. Jesteśmy w pełni świadomi, że Gazeta Wyborcza jest inicjatywą komercyjną, której nadrzędnym celem jest przyniesienie zysku inwestorom. Jednak społecznie odpowiedzialne podejście do pracy Redakcji GW często jest traktowane jako znak firmowy pisma, przywiązując do siebie rzeszę czytelników, dla których sama rzetelna informacja to za mało. Osiągnięcie celów biznesowych nie musi stać w sprzeczności ze stawianiem celów ideowych.

Jako czytelnicy Gazety Wyborczej obserwujemy nie tylko jej merytoryczną treść, ale także reklamy pojawiające się w piśmie. Wiele spośród z nich może stać w sprzeczności z zasadami społecznej odpowiedzialności. Jesteśmy realistami, więc nie oczekujemy, że wydawca może sobie pozwolić na surową selekcję reklamodawców. Jednakże wnioskujemy, aby silniejszy nacisk położyć na dobór treści, które pojawiają się w formie artykułów sponsorowanych.

W porównaniu do innych form reklamy mają one szczególną moc oddziaływania - stanowią imitację obiektywnych artykułów, choć nimi nie są. Zatem nawet wyraźne oznakowanie takich materiałów może skutkować przyjęciem ich treści nie jako materiału marketingowego, ale obiektywnego, weryfikowalnego faktu. W dobie katastrofy klimatycznej oraz kryzysu wiarygodności i podważania wiedzy naukowej zrównanie informacji naukowej z marketingową jest działaniem niekorzystnym z punktu widzenia debaty publicznej i budowania zaufania. Przykładowo:
https://wyborcza.pl/7,190050,30368913,mazda-cx-60-powrot-do-tradycji-najlepszego-japonskiego-wzornictwa.html
https://wyborcza.pl/7,190050,30242060,urushi-mazda-siega-do-japonskiej-sztuki-tworzenia-przedmiotow.html

Osobną kwestią pozostają artykuły utrzymywane w klimacie materiałów sponsorskich, które nie są odpowiednio oznaczone. Jako czytelnicy nie wiemy, czy są to faktycznie materiały reklamowe, czyli artykuły, których charakter odbiega od zasad neutralności. Ta kwestia bywa dostrzegana przez czytelników, którzy wyrażają niezadowolenie w komentarzach. Przykładowo:
https://wyborcza.biz/biznes/7,156481,30455509,ulubiony-samochod-polakow-bez-diesla-ale-z-lpg-nowa-dacia.html
https://wyborcza.biz/biznes/7,156481,30486816,z-takim-silnikiem-to-auto-powinno-stac-w-muzeum-a-jezdzi-i.html

W niektórych artykułach wręcz można dostrzec wprowadzanie czytelnika w błąd. Przykładowo, w przytoczonym poniżej zamieszczono nierealistyczne wizualizacje osiedla deweloperskiego z watahą wilków, spokojnie obserwujących życie mieszkańców:
https://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35063,28400351,w-bytomiu-powstanie-ekologiczne-osiedle-apartamentow.html

Wiele i wielu z nas jest prenumeratorami Gazety Wyborczej. Wyrażamy satysfakcję prezentowanymi treściami przez opłacanie abonamentu. Doceniamy, że Gazeta jest pionierem odpłatnych portali prasowych w Polsce i wierzymy, że pewne ograniczenie tej mniejszościowej formy marketingu, nie przyniesie znaczącego spadku przychodów.

Śląski Ruch Klimatyczny

Links

Nowe informacje

2024-04-29 10:15:05 +0200

Zebrano 10 podpisów