2020-05-05 20:20:14 +0200
Do: Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy
Pasy dla rowerów w Warszawie
PETYCJA
o wyznaczenie tymczasowych pasów dla rowerów
Ruch samochodowy w Warszawie jest zauważalnie mniejszy. Wg pomiarów ZDM [1] na rondzie Dmowskiego ruch zmalał o połowę! O ile na ulicach zrobiło się luźniej, to kierowcy nie jeżdżą bezpieczniej – wręcz przeciwnie, pomimo spadku liczby wypadków stały się one groźniejsze w skutkach. Jednocześnie ograniczone możliwości przewozowe komunikacji miejskiej połączone z wymogiem zachowania fizycznego dystansu powodują, że rower staje się coraz lepszym narzędziem do przemieszczania się.
Dostrzegając to Berlin [2] wyznaczył na jezdniach dodatkowe tymczasowe pasy rowerowe, aby ułatwić mieszkankom i mieszkańcom Berlina bezpieczne dojazdy do pracy. Podobne działania podejmują władze m.in. Nowego Jorku, Brukseli, Paryża, Bogoty, Budapesztu [3] oraz 1,4-milionowego Mediolanu [4], który zapowiedział wyznaczenie latem pasów rowerowych na 35 km ulic. Potrzebę zmiany w podejściu do wcześniejszych założeń tworzenia udogodnień dla pieszych, ale również rowerzystów zauważają jednocześnie polskie miasta jak np. Poznań [5] czy Kraków [6], który zapowiedział wyznaczenie 7 km dróg rowerowych kosztem miejsca dla samochodów.
Choć pasy dla rowerów nadal są mało popularne w Warszawie, mając udział na poziomie niecałych 7% (44 km) ze wszystkich typów tras [7], to są najlepszym rozwiązaniem dla rowerzystek i rowerzystów. Radykalnie poprawiają ich bezpieczeństwo, zapewniają płynność ruchu, a jednocześnie oddzielają ruch rowerowy od pieszego i samochodowego. Dzięki pasom rowerowym rower staje się normalnym narzędziem przemieszczania po mieście, a nie wyłącznie narzędziem rekreacji.
Mając na uwadze wciąż występujące duże braki w infrastrukturze rowerowej na kilku głównych ulicach Warszawy, szczególnie istotnych do sprawnego przemieszczania się po mieście, wnosimy o jak najszybsze wyznaczenie 20-34 kilometrów tymczasowych pasów dla rowerów na trzecim bądź drugim pasie jezdni ulic (ew. na pewnych odcinkach dopuszczenie ruchu rowerów na buspasie) zgodnie z poniższymi propozycjami:
Na trzecim pasie jezdni - razem około 20 km
Lp. Ulica (Odcinek): Obustronne*
1. Marszałkowska
(Elektoralna – Królewska): Nie
(Świętokrzyska – Widok): Tak
2. al. Solidarności (Młynarska – Orla): Tak
3. al. Niepodległości – Chałubińskiego (Nowogrodzka – pole Mokotowskie): Tak
4. Puławska (Dolna – Goworka): Tak
5. Grójecka (Banacha – pl. Zawiszy): Tak
6. Grochowska (rondo Wiatraczna – Czapelska): Nie
(Czapelska – Jubilerska): Tak
(Jubilerska – Jordanowska): Nie
7. al. Stanów Zjednoczonych (Grenadierów – rondo Wiatraczna): Tak
8. Targowa (Wileńska – al. Zieleniecka): Nie
Na drugim pasie jezdni - razem około 14 km
Lp. Ulica (Odcinek): Obustronne*
1. Mickiewicza (pl. Wilsona – rondo Ruda): Tak
2. Popiełuszki (al. Wojska Polskiego – Słowackiego): Tak
3. Al. Jerozolimskie – most Poniatowskiego – al. Waszyngtona (rondo de Gaulle’a – rondo Wiatraczna): Tak
*Tak - obustronne pasy rowerowe, Nie - pas rowerowy zgodnie z kierunkiem odcinka ulicy
Ponadto postulujemy wyznaczenie tymczasowej drogi rowerowej przy budynku poczty na ul. Towarowej miejscowo zwężając jezdnię o trzeci pas ruchu. W tym kuriozalnym miejscu rowerzystom sugerowano dotychczas przeprowadzenie roweru [8].
Przypisy:
[1] Ruch drogowy dużo mniejszy ale niewiele bezpieczniejszy - https://zdm.waw.pl/aktualnosci/ruch-drogowy-duzo-mniejszy-ale-niewiele-bezpieczniejszy/ 06.04.2020
[2] Berlin oddaje rowerom całe pasy ruchu. Rowerowe "autostrady" powstaną w ciągu kilku lat - https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,25880789,zamieniaja-cale-pasy-ruchu-na-drogi-rowerowe-to-zapowiedz-rowerowej.html 20.04.2020
[3] Koronawirus: Budapeszt stawia na rowery - https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/koronawirus-budapeszt-stawia-na-rowery-64360.html 13.04.2020
[4] Musimy oddać nasze miasta rowerzystom i pieszym. Inaczej czeka nas katastrofa - https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,25900111,powinnismy-zwezic-glowna-arterie-gdanska-do-dwoch-pasow-a-na.html 27.04.2020
[5] Poznań ma być lepszy dla pieszych. "Jeśli więcej osób zacznie jeździć autami, czeka nas katastrofa" - https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,25897522,poznan-ma-byc-lepszy-dla-pieszych-jesli-wiecej-osob-zacznie.html 26.04.2020
[6] Krakowska Tarcza dla Mobilności - https://www.krakow.pl/aktualnosci/239392,26,komunikat,krakowska_tarcza_dla_mobilnosci.html 23.04.2020
[7] Warszawski Raport Rowerowy 2019 - http://transport.um.warszawa.pl/aktualnosci/wydarzenia/nowy-warszawski-raport-rowerowy-2019 27.03.2020
[8] Nietypowy znak na Towarowej. "Przeprowadź rower. Dalszy ciąg trasy za 50 metrów". ZDM wyjaśnia”- https://warszawa.naszemiasto.pl/nietypowy-znak-na-towarowej-przeprowadz-rower-dalszy-ciag/ar/c1-7431194 20.112019
Załączniki:
1. Mapa propozycji tymczasowych pasów dla rowerów w Warszawie - https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=pl&mid=1mMiRiYqZf9wSBsoIBuyT7ie1f7GDFB7K 26.04.2020
o wyznaczenie tymczasowych pasów dla rowerów
Ruch samochodowy w Warszawie jest zauważalnie mniejszy. Wg pomiarów ZDM [1] na rondzie Dmowskiego ruch zmalał o połowę! O ile na ulicach zrobiło się luźniej, to kierowcy nie jeżdżą bezpieczniej – wręcz przeciwnie, pomimo spadku liczby wypadków stały się one groźniejsze w skutkach. Jednocześnie ograniczone możliwości przewozowe komunikacji miejskiej połączone z wymogiem zachowania fizycznego dystansu powodują, że rower staje się coraz lepszym narzędziem do przemieszczania się.
Dostrzegając to Berlin [2] wyznaczył na jezdniach dodatkowe tymczasowe pasy rowerowe, aby ułatwić mieszkankom i mieszkańcom Berlina bezpieczne dojazdy do pracy. Podobne działania podejmują władze m.in. Nowego Jorku, Brukseli, Paryża, Bogoty, Budapesztu [3] oraz 1,4-milionowego Mediolanu [4], który zapowiedział wyznaczenie latem pasów rowerowych na 35 km ulic. Potrzebę zmiany w podejściu do wcześniejszych założeń tworzenia udogodnień dla pieszych, ale również rowerzystów zauważają jednocześnie polskie miasta jak np. Poznań [5] czy Kraków [6], który zapowiedział wyznaczenie 7 km dróg rowerowych kosztem miejsca dla samochodów.
Choć pasy dla rowerów nadal są mało popularne w Warszawie, mając udział na poziomie niecałych 7% (44 km) ze wszystkich typów tras [7], to są najlepszym rozwiązaniem dla rowerzystek i rowerzystów. Radykalnie poprawiają ich bezpieczeństwo, zapewniają płynność ruchu, a jednocześnie oddzielają ruch rowerowy od pieszego i samochodowego. Dzięki pasom rowerowym rower staje się normalnym narzędziem przemieszczania po mieście, a nie wyłącznie narzędziem rekreacji.
Mając na uwadze wciąż występujące duże braki w infrastrukturze rowerowej na kilku głównych ulicach Warszawy, szczególnie istotnych do sprawnego przemieszczania się po mieście, wnosimy o jak najszybsze wyznaczenie 20-34 kilometrów tymczasowych pasów dla rowerów na trzecim bądź drugim pasie jezdni ulic (ew. na pewnych odcinkach dopuszczenie ruchu rowerów na buspasie) zgodnie z poniższymi propozycjami:
Na trzecim pasie jezdni - razem około 20 km
Lp. Ulica (Odcinek): Obustronne*
1. Marszałkowska
(Elektoralna – Królewska): Nie
(Świętokrzyska – Widok): Tak
2. al. Solidarności (Młynarska – Orla): Tak
3. al. Niepodległości – Chałubińskiego (Nowogrodzka – pole Mokotowskie): Tak
4. Puławska (Dolna – Goworka): Tak
5. Grójecka (Banacha – pl. Zawiszy): Tak
6. Grochowska (rondo Wiatraczna – Czapelska): Nie
(Czapelska – Jubilerska): Tak
(Jubilerska – Jordanowska): Nie
7. al. Stanów Zjednoczonych (Grenadierów – rondo Wiatraczna): Tak
8. Targowa (Wileńska – al. Zieleniecka): Nie
Na drugim pasie jezdni - razem około 14 km
Lp. Ulica (Odcinek): Obustronne*
1. Mickiewicza (pl. Wilsona – rondo Ruda): Tak
2. Popiełuszki (al. Wojska Polskiego – Słowackiego): Tak
3. Al. Jerozolimskie – most Poniatowskiego – al. Waszyngtona (rondo de Gaulle’a – rondo Wiatraczna): Tak
*Tak - obustronne pasy rowerowe, Nie - pas rowerowy zgodnie z kierunkiem odcinka ulicy
Ponadto postulujemy wyznaczenie tymczasowej drogi rowerowej przy budynku poczty na ul. Towarowej miejscowo zwężając jezdnię o trzeci pas ruchu. W tym kuriozalnym miejscu rowerzystom sugerowano dotychczas przeprowadzenie roweru [8].
Przypisy:
[1] Ruch drogowy dużo mniejszy ale niewiele bezpieczniejszy - https://zdm.waw.pl/aktualnosci/ruch-drogowy-duzo-mniejszy-ale-niewiele-bezpieczniejszy/ 06.04.2020
[2] Berlin oddaje rowerom całe pasy ruchu. Rowerowe "autostrady" powstaną w ciągu kilku lat - https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,25880789,zamieniaja-cale-pasy-ruchu-na-drogi-rowerowe-to-zapowiedz-rowerowej.html 20.04.2020
[3] Koronawirus: Budapeszt stawia na rowery - https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/koronawirus-budapeszt-stawia-na-rowery-64360.html 13.04.2020
[4] Musimy oddać nasze miasta rowerzystom i pieszym. Inaczej czeka nas katastrofa - https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,25900111,powinnismy-zwezic-glowna-arterie-gdanska-do-dwoch-pasow-a-na.html 27.04.2020
[5] Poznań ma być lepszy dla pieszych. "Jeśli więcej osób zacznie jeździć autami, czeka nas katastrofa" - https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,25897522,poznan-ma-byc-lepszy-dla-pieszych-jesli-wiecej-osob-zacznie.html 26.04.2020
[6] Krakowska Tarcza dla Mobilności - https://www.krakow.pl/aktualnosci/239392,26,komunikat,krakowska_tarcza_dla_mobilnosci.html 23.04.2020
[7] Warszawski Raport Rowerowy 2019 - http://transport.um.warszawa.pl/aktualnosci/wydarzenia/nowy-warszawski-raport-rowerowy-2019 27.03.2020
[8] Nietypowy znak na Towarowej. "Przeprowadź rower. Dalszy ciąg trasy za 50 metrów". ZDM wyjaśnia”- https://warszawa.naszemiasto.pl/nietypowy-znak-na-towarowej-przeprowadz-rower-dalszy-ciag/ar/c1-7431194 20.112019
Załączniki:
1. Mapa propozycji tymczasowych pasów dla rowerów w Warszawie - https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=pl&mid=1mMiRiYqZf9wSBsoIBuyT7ie1f7GDFB7K 26.04.2020
Dlaczego ta sprawa jest ważna?
Nowe pasy ułatwią bezpieczny dojazd do pracy osobom, które nie mogą pracować zdalnie, a mają możliwość wyboru poruszania się rowerem zamiast komunikacji miejskiej. Bez wprowadzenia zmian polegających na ułatwieniach dla rowerzystów na ulicach miasta wiele osób wybierze samochód, co będzie zabójcze nie tylko dla Warszawy ale też dla lokalnej gospodarki i dla naszego zdrowia. Stolica Polski poza działaniem na rzecz zniesienia zakazu korzystania z rowerów publicznych powinna podjąć również działania, do których ma podstawy prawne.
Sposób dostarczania
Korzystając z platformy ePuap