Do: Prezydenta Miasta Zielona Góra Janusza Kubickiego

Petycja w sprawie rozwoju darmowej komunikacji miejskiej w Zielonej Górze

Apelujemy o:

1. Uznanie rozwoju komunikacji miejskiej w Zielonej Górze za zadanie o najwyższym priorytecie i danie jej pierwszeństwa przy podziale środków przeznaczonych na rozwój transportu.

2. Skupienie się na jak najlepszym wykorzystaniu planowanej sieci Komunikacji Miejskiej, która daje szansę na skokową poprawę tego, jak podróżuje się po Zielonej Górze. Daje też możliwość ograniczenia liczby samochodów oraz busów, które każdego dnia wjeżdżają do miasta.

3. Przyspieszenie rozwoju transportu rowerowego. Apelujemy o przeznaczenie większych środków na ten cel. BUDŻET OBYWATELSKI 2017 Lista nr 2 ZADANIA DUŻE — powyżej 150 tys. Zadania zakwalifikowane do głosowania mieszkańców Budżet Obywatelski 2017, większość głosujących Zielonogórzan opowiedziała się za przeznaczeniem większej ilości pieniędzy na rozwój systemu wypożyczalni rowerów — Zielonogórski Rower Miejski.

Dlaczego ta sprawa jest ważna?

Uznanie rozwoju komunikacji miejskiej:
Obecnie taki priorytet mają inwestycje drogowe takie jak budowa ronda na ul. Zjednoczenia wraz z budową ul. Aglomeracyjnej do ul. Gen. Jarosława Dąbrowskiego, przebudowa ul. Lisiej i Węglowej, Przebudowa skrzyżowania ul. Generała Jarosława Dąbrowskiego i Aglomeracyjnej. Objazd przez ul. Stefana Batorego i Jana z Kolna, Przebudowa ronda na ul. Stefana Batorego, Dworcowa, Jana z Kolna i Aglomeracyjna wraz z przebudową ul. Dworcowej, której koszt może znacząco przekroczyć miliony złotych. Skierowanie tych pieniędzy na rozwój komunikacji miejskiej umożliwiłoby rozwój sieci autobusów i przyniosłoby o wiele lepsze efekty dla poprawy jakości powietrza niż budowa jednego tylko odcinka drogi. Apelujemy więc o zmianę priorytetów w wydatkach transportowych.

2. Skupienie się na jak najlepszym wykorzystaniu planowanej sieci Komunikacji Miejskiej:
Aby tak się stało, Komunikacja Miejska musi stać się elementem całego systemu zrównoważonego transportu i już dziś musimy przewidzieć, jak będą ją uzupełniać, busy, rowery, rower miejski, wypożyczalnie rowerowe oraz parkingi. Apelujemy, by nie zmarnować szansy.

3. Przyspieszenie rozwoju transportu rowerowego:
Wciąż jednak na wielu trasach w mieście, nawet w jego centrum, poruszanie się rowerem jest niebezpieczne, co zniechęca wiele osób, do korzystania z tej, najtańszej i najzdrowszej, formy poruszania się po Zielonej Górze. Apelujemy, by zmianę tego stanu rzeczy uznać za priorytet. Warto, bo każdy kierowca, który przesiądzie się na rower, oznacza jeden samochód mniej na ulicach.

Miasta, w których dobrze się żyje, to na ogół także miasta, w których dobrze się oddycha. Jest tak dlatego, że dbałość o jakość życia w mieście oznacza dbałość o jakość powietrza. A nieodłącznym elementem dobrego życia jest sprawna komunikacja publiczna, rozwijanie zrównoważonego transportu, docenianie potrzeb pieszych oraz dbałość o tereny zielone.

W Zielonej Górze transport odpowiada za około 17 proc. wiszących w powietrzu pyłów, emisję ze źródeł energetycznych w okresie poza grzewczym nakłada się emisja ze źródeł komunikacyjnych, z kolei o większej aktywności w okresie letnim. I ponad 75 proc. znajdującego się w nim dwutlenku azotu. Jeżeli chcemy, by powietrze w naszym mieście było czyste, musimy działać wielotorowo. Przede wszystkim musimy zlikwidować emisję z domowych pieców, kotłów i kominków oraz przemysł. Ale równolegle ograniczać emisję zanieczyszczeń komunikacyjnych. Powinniśmy zatem rozwijać transport zbiorowy oraz wspierać wszystkie alternatywne wobec samochodu formy przemieszczanie się po mieście. A także wdrażać rozwiązania, które ograniczą codzienny napływ do miasta tysięcy samochodów i busów.

Apelujemy dziś nie bez powodu. Powodem jest to, że pierwszym krokiem do wprowadzenia powyższych zmian oraz sygnałem nowych priorytetów miejskiej polityki, może być przeprowadzenie proponowanych przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zmian w organizacji ruchu w centrum miasta. Zmiany te nie tylko dają priorytet komunikacji miejskiej, ale pozwolą też na odzyskanie dużej części centrum miasta dla pieszych oraz mieszkańców Starego Miasta, które obecnie jest każdego dnia miejscem docelowym dla tysięcy samochodów.

Zielona Góra, Polska

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL