Przejdź do treści głównej

Do: Rafał Trzaskowski, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawa

STOP utrudnianiu życia pasażerkom i pasażerom w warszawskim transporcie publicznym

STOP utrudnianiu życia pasażerkom i pasażerom w warszawskim transporcie publicznym

Petycja o wycofanie systemu QRkodów w warszawskim transporcie publicznym

Szanowny Panie Prezydencie,

Jako pasażerki i pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego zwracamy się do Pana z apelem o wycofanie się ze szkodliwego i wadliwego rozwiązania, wdrożonego przez zarząd WTP w kwietniu 2021 roku. Obecnie pasażerowie kupujący bilety w aplikacjach na telefon muszą po wejściu do pojazdu skasować bilet przez sfotografowanie QR kody znajdującego się w pojeździe.

Dlaczego ta sprawa jest ważna?

To rozwiązanie, które jest niewygodne i zniechęcające dla wielu pasażerów, a dla niektórych grup – wręcz wykluczające. W praktyce obecnie pasażerowie korzystający z aplikacji muszą liczyć się z dodatkowymi trudnościami w porównaniu z pasażerami korzystającymi z biletów tradycyjnych. Po wejściu do autobusu czy tramwaju muszą z telefonem w ręku zlokalizować QR kod i błyskawicznie zrobić mu zdjęcie. Kod jest najczęściej umieszczony w tylko jednym, nieintuicyjnym miejscu w okolicy drzwi środkowych u góry – inaczej niż kasowniki, które są najczęściej w kilku miejscach pojazdu. Powoduje to, że jeżeli ktoś wsiądzie ostatnim lub pierwszym wejściu, musi przejść cały autobus w poszukiwaniu kodu. Jest to rozwiązanie generujące niepotrzebny tłok, a także wręcz wykluczające osoby poruszające się z dużymi bagażami, czy takie grupy jak rodziców z dziećmi w wózku.

Co gorsza, rozwiązanie w obecnej wersji jest nie tylko niewygodne I utrudniające życie, ale także po prostu wadliwe. Zdarza się, co raportują liczni pasażerowie, że kodów nie można w ogóle znaleźć bądź po prostu nie ma ich w pojazdach. W efekcie pasażerowie chcący uczciwie płacić za bilety są przez nowe rozwiązanie wpychani w rolę “gapowiczów”.

Poprzednio stosowane rozwiązania były ekspresowe i wygodne, co w efekcie zachęcało do korzystania z transportu publicznego. Jeśli konieczna jest możliwość kupienia biletu wcześniej (tworzenia portfela zakupionych biletów), walidacja powinna pozostać nadal funkcją w aplikacji do kupowania biletów, tak jak to działało dotychczas. Naszym zdaniem tworzenie dodatkowych barier dla pasażerek i pasażerów jest działaniem nieodpowiedzialnym, szczególnie w dobie pandemii, gdzie wpływy z biletów i tak znacząco spadły. Jest to także działanie sprzeczne z Pana licznymi deklaracjami o tym, że priorytetowo w polityce miasta mają być traktowani pasażerki i pasażerowie, a Warszawa powinna być miastem przyjaznym wszystkim grupom mieszkańców.

Z góry dziękujemy za pozytywne rozpatrzenie naszej petycji!

Warszawa, Polska

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL


Powody złożenia podpisu

  • Obowiązek kasowania kodów QR jest wadliwe i niebezpieczne, ponieważ w trakcie kasowania biletu bardzo często zdarza się, że pojazd akurat rusza, przez co wymagane jest trzymanie telefonu obiema rękami. A co za tym idzie, zwiększa się ryzyko upadku, ponieważ nie da się przytrzymać barierki, a pojazd akurat szarpie przy ruszaniu. Miałoby sens umieszczenie kodu QR w bardzo wielu miejscach w pojeździe i to na wysokości wzroku, żeby było je łatwiej znaleźć i użyć, nawet siedząc
  • Bo działało dobrze, a teraz wcale. Do kodu sięgnie rosły facet. Trzeba łazić po ciasnym autobusie, jak mam w 1 ręku bagaż, a w 2 telefon i musze stanąć na palcach żeby sięgnąć do kodu, to mi się odechciewa.

Nowe informacje

2021-04-30 16:12:27 +0200

Zebrano 1,000 podpisów

2021-04-20 22:24:28 +0200

Zebrano 500 podpisów

2021-04-20 09:08:46 +0200

Zebrano 100 podpisów

2021-04-20 08:42:53 +0200

Zebrano 50 podpisów

2021-04-19 17:55:42 +0200

Zebrano 25 podpisów

2021-04-19 15:23:31 +0200

Zebrano 10 podpisów