Zebrano 20,000 podpisów
Do: Do Prezydenta Andrzeja Dudy
Nie ma zgody na Lex Czarnek 2.0! VETO!
Projekt nowelizacji prawa oświatowego jest niby nowy, bo “poselski”, ale w rzeczywistości powtarzający zapisy niesławnego lex Czarnek, którego podpisania odmówił Pan Panie Prezydencie. Wprowadzany w trybie błyskawicznym, bo nie wymagający konsultacji społecznych.
Nie zmienił się jego cel: centralizacja systemu oświaty, poddanie jej kontroli kuratora, urzędnika bezpośrednio podlegającego ministrowi edukacji. Mimo deklaracji o prawach rodziców, zapisy odbierają też i im decyzyjność w kwestiach dotyczących jakości edukacji ich dzieci. Przyjęcie tych zapisów oznacza dalsze ograniczanie autonomii szkół.
> Projekt składa fałszywe obietnice rozszerzenia kompetencji Rady Rodziców - w rzeczywistości obciąża je tylko obowiązkiem organizowania konsultacji, które kurator będzie mógł wrzucić do kosza.
> Ścisła kontrola nad doborem organizacji, które będą miały prawo wzbogacać ofertę programową szkoły dla Twojego dziecka, oznacza radykalne obniżenie jakości edukacji szkół publicznych. Organizacje, które nie przypadną do gustu kuratorowi, nie będą mogły zapewnić naszym dzieciom, między innymi, tak pilnie potrzebnego wsparcia psychologicznego ani prowadzić zajęć artystycznych czy uczyć o bezpieczeństwie w sieci.
Projekt oznacza też zamach na edukację domową - pojawiły się w nim zapisy, które uniemożliwią tysiącom dzieci realizowanie nauki poza szkołą.
> Ograniczają rodzicom i dzieciom prawo do przejścia na tę formę edukacji wyłącznie do dni od 1 lipca do 21 września: niezależnie od tego, jak krytyczna będzie sytuacja dziecka po tej dacie, musi uczęszczać do dotychczasowej szkoły do końca czerwca.
> Wymuszają częściową rejonizację: jeśli w Waszym województwie lub w województwach sąsiadujących z nim nie ma szkoły prowadzącej uczniów w edukacji domowej, nie możecie go zapisać do szkoły spoza tego obszaru.
> Kurator będzie informowany o terminie corocznych egzaminów kwalifikacyjnych, które będą musiały odbywać się na terenie szkoły: koniec z egzaminami online.
Nie zgadzamy się!
Zwracamy się do Pana Panie Prezydencie, bo wiemy, że w sercu ma Pan prawdziwą troskę o polskie dzieci, już co najmniej raz Pan to pokazał:
VETO DLA TEJ USTAWY! MY - PANA WYBORCY I WYBORCZYNIE - JESTEŚMY PRZECIW!
-----------------------------------------------------------
Ruch Społeczny Obywatele dla Edukacji
Fundacja Przestrzeń dla Edukacji
Fundacja Wolna Szkoła
Fundacja Dzieci Mają Głos
Fundacja Bullerbyn
Leśna Grupa Unschoolingowa
Wolna Szkoła Demokratyczna Bullerbyn
Fundacja Boldare
Fundacja Tropy Przyrody
Wolna Szkoła Grójec
Szkoła Demokratyczna Grajfka
Wolna Szkoła Razem
Mamy Dom
Fundacja Dzika
Wolna Szkoła Dzika
Wolna Szkoła Cała Wioska
Fundacja Edukacja Demokratyczna Horyzont
Wolna Szkoła Pozytywka
Fundacja Edukacja Przygodowa
Kogutorium
Stowarzyszenie Zimba Warszawa
Demokratyczna Wolna Szkoła DZIKI BRZEG
Protest z Wykrzyknikiem
Mozaika Wrocławska Wolna Szkoła
Fundacja EduTank
Fundacja Wolno Nam
Stowarzyszenie Edukacja Demokratyczna w Krakowie
Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+
Stowarzyszenie dO!PAmina lab
Fundacja Wolno Mi
Fundacja Droga Wolna
Szkoła Demokratyczna Droga Wolna
Edukacja w Działaniu
Stowarzyszenie Amnesty International
Akcja Demokracja
Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka
Szkoła bohaterek i bohaterów
Komitet Obrony Demokracji
Ruch Samorządowy TAK! Dla Polski
Polska Fundacja im. Roberta Schumana
Spunk Fundacja Nowoczesnej Edukacji
Fundacja Pole Dialogu
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych OFOP
Fundacja Szkoła z Klasą
Stowarzyszenie Dobra Łąka
Fundacja na rzecz Praw Ucznia
Otwarta Rzeczpospolita - Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii
Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
Instytut Spraw Publicznych
Fundacja Civis Polonus
Fundacja CultureLab
Fundacja Katalyst Education
Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
Forum Dialogu
NIE dla chaosu w szkole
Fundacja im. Stefana Batorego
Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka
Nie zmienił się jego cel: centralizacja systemu oświaty, poddanie jej kontroli kuratora, urzędnika bezpośrednio podlegającego ministrowi edukacji. Mimo deklaracji o prawach rodziców, zapisy odbierają też i im decyzyjność w kwestiach dotyczących jakości edukacji ich dzieci. Przyjęcie tych zapisów oznacza dalsze ograniczanie autonomii szkół.
> Projekt składa fałszywe obietnice rozszerzenia kompetencji Rady Rodziców - w rzeczywistości obciąża je tylko obowiązkiem organizowania konsultacji, które kurator będzie mógł wrzucić do kosza.
> Ścisła kontrola nad doborem organizacji, które będą miały prawo wzbogacać ofertę programową szkoły dla Twojego dziecka, oznacza radykalne obniżenie jakości edukacji szkół publicznych. Organizacje, które nie przypadną do gustu kuratorowi, nie będą mogły zapewnić naszym dzieciom, między innymi, tak pilnie potrzebnego wsparcia psychologicznego ani prowadzić zajęć artystycznych czy uczyć o bezpieczeństwie w sieci.
Projekt oznacza też zamach na edukację domową - pojawiły się w nim zapisy, które uniemożliwią tysiącom dzieci realizowanie nauki poza szkołą.
> Ograniczają rodzicom i dzieciom prawo do przejścia na tę formę edukacji wyłącznie do dni od 1 lipca do 21 września: niezależnie od tego, jak krytyczna będzie sytuacja dziecka po tej dacie, musi uczęszczać do dotychczasowej szkoły do końca czerwca.
> Wymuszają częściową rejonizację: jeśli w Waszym województwie lub w województwach sąsiadujących z nim nie ma szkoły prowadzącej uczniów w edukacji domowej, nie możecie go zapisać do szkoły spoza tego obszaru.
> Kurator będzie informowany o terminie corocznych egzaminów kwalifikacyjnych, które będą musiały odbywać się na terenie szkoły: koniec z egzaminami online.
Nie zgadzamy się!
Zwracamy się do Pana Panie Prezydencie, bo wiemy, że w sercu ma Pan prawdziwą troskę o polskie dzieci, już co najmniej raz Pan to pokazał:
VETO DLA TEJ USTAWY! MY - PANA WYBORCY I WYBORCZYNIE - JESTEŚMY PRZECIW!
-----------------------------------------------------------
Ruch Społeczny Obywatele dla Edukacji
Fundacja Przestrzeń dla Edukacji
Fundacja Wolna Szkoła
Fundacja Dzieci Mają Głos
Fundacja Bullerbyn
Leśna Grupa Unschoolingowa
Wolna Szkoła Demokratyczna Bullerbyn
Fundacja Boldare
Fundacja Tropy Przyrody
Wolna Szkoła Grójec
Szkoła Demokratyczna Grajfka
Wolna Szkoła Razem
Mamy Dom
Fundacja Dzika
Wolna Szkoła Dzika
Wolna Szkoła Cała Wioska
Fundacja Edukacja Demokratyczna Horyzont
Wolna Szkoła Pozytywka
Fundacja Edukacja Przygodowa
Kogutorium
Stowarzyszenie Zimba Warszawa
Demokratyczna Wolna Szkoła DZIKI BRZEG
Protest z Wykrzyknikiem
Mozaika Wrocławska Wolna Szkoła
Fundacja EduTank
Fundacja Wolno Nam
Stowarzyszenie Edukacja Demokratyczna w Krakowie
Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+
Stowarzyszenie dO!PAmina lab
Fundacja Wolno Mi
Fundacja Droga Wolna
Szkoła Demokratyczna Droga Wolna
Edukacja w Działaniu
Stowarzyszenie Amnesty International
Akcja Demokracja
Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka
Szkoła bohaterek i bohaterów
Komitet Obrony Demokracji
Ruch Samorządowy TAK! Dla Polski
Polska Fundacja im. Roberta Schumana
Spunk Fundacja Nowoczesnej Edukacji
Fundacja Pole Dialogu
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych OFOP
Fundacja Szkoła z Klasą
Stowarzyszenie Dobra Łąka
Fundacja na rzecz Praw Ucznia
Otwarta Rzeczpospolita - Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii
Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
Instytut Spraw Publicznych
Fundacja Civis Polonus
Fundacja CultureLab
Fundacja Katalyst Education
Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
Forum Dialogu
NIE dla chaosu w szkole
Fundacja im. Stefana Batorego
Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka
Dlaczego ta sprawa jest ważna?
Rodzicu!
Kto wie lepiej, czego potrzebuje Twoje dziecko - Ty i inni rodzice czy kurator? Zapisy projektu pozornie dają Ci prawo współdecydowania o tym, jakie organizacje społeczne i w jaki sposób będą współpracowały ze szkołą - w rzeczywistości głos rodziców może być pominięty przez kuratora, który wedle swojego uznania i bez żadnych konsultacji może odmówić organizacji zgody na przeprowadzenie zajęć w szkole Twojego dziecka. I to mimo obietnic, że Twoja opinia jest najważniejsza. Nie daj się oszukać: w myśl nowego prawa najważniejsze będzie widzimisię kuratora, a słowa o wpływie rodziców na to, co dzieje się w szkole mijają się z prawdą.
Duch tej ustawy to brak zaufania do rodziców, nauczycieli, dyrektorów, samorządów i uczniów. Duch tej ustawy ujawnia dążenie do centralizacji decyzji w edukacji i poddawania jej nieustannej kontroli.
Nie zgadzamy się!
> Mamy prawo żądać swobody wyboru formy kształcenia naszych dzieci.
> Mamy prawo żądać szerokiego dostępu do oferty organizacji społecznych.
> Mamy prawo razem z nauczycielami współdecydować o tym, jakie oferty organizacji nas interesują, bo są pożyteczne dla naszych dzieci.
> Mamy prawo oczekiwać, że szkoła będzie mogła zaprosić stowarzyszenia, które zapewnią naszym dzieciom edukację, jakiej brak w programie obowiązkowych zajęć: obywatelską, klimatyczną, lokalną i regionalną; cyfrową, informacyjną czy medialną.
Kto wie lepiej, czego potrzebuje Twoje dziecko - Ty i inni rodzice czy kurator? Zapisy projektu pozornie dają Ci prawo współdecydowania o tym, jakie organizacje społeczne i w jaki sposób będą współpracowały ze szkołą - w rzeczywistości głos rodziców może być pominięty przez kuratora, który wedle swojego uznania i bez żadnych konsultacji może odmówić organizacji zgody na przeprowadzenie zajęć w szkole Twojego dziecka. I to mimo obietnic, że Twoja opinia jest najważniejsza. Nie daj się oszukać: w myśl nowego prawa najważniejsze będzie widzimisię kuratora, a słowa o wpływie rodziców na to, co dzieje się w szkole mijają się z prawdą.
Duch tej ustawy to brak zaufania do rodziców, nauczycieli, dyrektorów, samorządów i uczniów. Duch tej ustawy ujawnia dążenie do centralizacji decyzji w edukacji i poddawania jej nieustannej kontroli.
Nie zgadzamy się!
> Mamy prawo żądać swobody wyboru formy kształcenia naszych dzieci.
> Mamy prawo żądać szerokiego dostępu do oferty organizacji społecznych.
> Mamy prawo razem z nauczycielami współdecydować o tym, jakie oferty organizacji nas interesują, bo są pożyteczne dla naszych dzieci.
> Mamy prawo oczekiwać, że szkoła będzie mogła zaprosić stowarzyszenia, które zapewnią naszym dzieciom edukację, jakiej brak w programie obowiązkowych zajęć: obywatelską, klimatyczną, lokalną i regionalną; cyfrową, informacyjną czy medialną.