Zebrano 500 podpisów
Do: Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak
Petycja do Ministra Infrastruktury o wstrzymanie budowy drogi S74 przez Kielce
Zwracam się z prośbą do Pana Dariusza Klimczaka, Ministra Infrastruktury, o polecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wstrzymania budowy drogi ekspresowej S74 przez Kielce do czasu wypowiedzenia się przez Kielczan na temat tej inwestycji w lokalnym referendum.
Zdaję sobie sprawę, że przygotowania do budowy są zaawansowane, a umowa z wykonawcą podpisana, dlatego zatrzymanie prac wiązałoby się z koniecznością wypłaty odszkodowań dla wykonawcy oraz poniesieniem kosztów utopionych na przygotowanie projektów i wydanie decyzji administracyjnych. Wstrzymanie tej inwestycji wiązałoby się również z wieloletnim opóźnieniem budowy S74 łączącym odcinki na wschód i zachód Kielc.
Zdaję sobie sprawę, że przygotowania do budowy są zaawansowane, a umowa z wykonawcą podpisana, dlatego zatrzymanie prac wiązałoby się z koniecznością wypłaty odszkodowań dla wykonawcy oraz poniesieniem kosztów utopionych na przygotowanie projektów i wydanie decyzji administracyjnych. Wstrzymanie tej inwestycji wiązałoby się również z wieloletnim opóźnieniem budowy S74 łączącym odcinki na wschód i zachód Kielc.
Ubolewam, że dla tak dużej inwestycji nikt nie przeprowadził odpowiednio szerokich konsultacji społecznych kilka lat temu, a lokalni i krajowi decydenci ignorowali głosy mieszkańców, którzy próbowali sprzeciwić się inwestycji przez ostatnie kilka lat.
Nie jest jednak za późno, żeby to naprawić. Wstrzymanie budowy w proponowanym kształcie nie oznacza całkowitego zaprzepaszczenia projektu – drogę można poprowadzić w tym samym śladzie w tunelu od al. Solidarności do ul. Zagnańskiej (ok. 2 km) albo obwodnicą.
Nie jest jednak za późno, żeby to naprawić. Wstrzymanie budowy w proponowanym kształcie nie oznacza całkowitego zaprzepaszczenia projektu – drogę można poprowadzić w tym samym śladzie w tunelu od al. Solidarności do ul. Zagnańskiej (ok. 2 km) albo obwodnicą.
W związku z powyższym proszę o pomoc w zapobieżeniu bezpowrotnej degradacji znacznej części miasta i wstrzymanie prac do czasu rozpisania referendum wśród mieszkańców Kielc, żeby mieli możliwość wypowiedzenia się czy chcą drogi S74 w proponowanym kształcie.
Dlaczego ta sprawa jest ważna?
Straty spowodowane wstrzymaniem inwestycji będą wielokrotnie niższe niż szkoda, którą na dziesięciolecia wyrządzi przecięcie Kielc drogą ekspresową w projektowanym kształcie. Droga ma nie tylko przejść niemal przez centrum Kielc w bezpośrednim sąsiedztwie gęstej zabudowy mieszkalnej, ale również przez tereny rekreacyjne – Zalew Kielecki i Dolinę Silnicy, które są jednymi z najatrakcyjniejszych terenów zielonych w mieście. Projekt odbiega od standardów, w jakich obecnie projektuje się infrastrukturę w polskich i europejskich miastach – jedyne co zaproponowano mieszkańcom to wykop i ekrany akustyczne, podczas gdy w innych miastach w podobnym otoczeniu projektuje się pełne tunele (vide tunel w trasie S2 pod Ursynowem w Warszawie, projektowany tunel KDP na wylocie z Warszawy czy tunele kolejowe w Łodzi).