Zebrano 500 podpisów
Do: Prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski
#PuławskaTeraz - Pilne zmiany dla pieszych i rowerzystów
Panie Prezydencie,
w ostatniej kampanii samorządowej obiecywał Pan, że przebudowa Puławskiej mogłaby zostać zrealizowana 2026 r., co dla mieszkańców walczących o zmiany na tej ulicy było już odległym terminem.
Dzisiaj dowiadujemy się o rozpisaniu przetargu na projekt, na który miasto daje 2 lata, co oznacza realny start przebudowy w 2028 r. Z kolei ta ostatnia data jest traktowana w doniesieniach medialnych oraz w odbiorze społecznym jako wariant optymistyczny i grę na zwłokę, do której w kontekście tego tematu niestety zostaliśmy już przyzwyczajeni.
Odległego terminu nie rekompensuje nawet zakres prac zapisany w warunkach przetargowych - dowiadujemy się z niego, że droga dla rowerów planowana jest jedynie po wschodniej stronie Puławskiej. To zaskakujące, że miasto, które w swojej strategii odmienia przez wszystkie przypadki zrównoważoną mobilność, robi tak niewiele, żeby faktycznie dać jej priorytet.
Jeśli ta inwestycja wciąż nie ma priorytetu władz miasta, apelujemy do Pana Prezydenta o wprowadzenie pilnych zmian tymczasowych (do czasu zapowiadanej przebudowy). Nie wymagają one miliardów z KPO, a jedynie woli politycznej i są do przeprowadzenia w bardzo krótkim czasie.
w ostatniej kampanii samorządowej obiecywał Pan, że przebudowa Puławskiej mogłaby zostać zrealizowana 2026 r., co dla mieszkańców walczących o zmiany na tej ulicy było już odległym terminem.
Dzisiaj dowiadujemy się o rozpisaniu przetargu na projekt, na który miasto daje 2 lata, co oznacza realny start przebudowy w 2028 r. Z kolei ta ostatnia data jest traktowana w doniesieniach medialnych oraz w odbiorze społecznym jako wariant optymistyczny i grę na zwłokę, do której w kontekście tego tematu niestety zostaliśmy już przyzwyczajeni.
Odległego terminu nie rekompensuje nawet zakres prac zapisany w warunkach przetargowych - dowiadujemy się z niego, że droga dla rowerów planowana jest jedynie po wschodniej stronie Puławskiej. To zaskakujące, że miasto, które w swojej strategii odmienia przez wszystkie przypadki zrównoważoną mobilność, robi tak niewiele, żeby faktycznie dać jej priorytet.
Jeśli ta inwestycja wciąż nie ma priorytetu władz miasta, apelujemy do Pana Prezydenta o wprowadzenie pilnych zmian tymczasowych (do czasu zapowiadanej przebudowy). Nie wymagają one miliardów z KPO, a jedynie woli politycznej i są do przeprowadzenia w bardzo krótkim czasie.
1. UWOLNIENIE CHODNIKÓW OD SAMOCHODÓW na ul. Puławskiej między Goworka a Dolną.
Aktualnie w wielu miejscach szerokość chodników jest mniejsza niż 1,5 m. Dodatkowo kierowcy zbyt często parkują auta blisko budynków, uniemożliwiając swobodne przejście.
Zarząd Dróg Miejskich w raporcie z konsultacji społecznych dot. rozszerzenia SPPN na Mokotowie pisał:
(…) istniejąca organizacja ruchu nie może pozostać bez zmian, jako że na niektórych odcinkach nie spełnia dzisiejszych wymogów prawnych dot. szerokości chodnika (min. 2 m).
Mimo tej jednoznacznej rekomendacji ZDM sytuacja pieszych po ostatnim remoncie nie uległa zmianie. Dodatkowo po wymianie nawierzchni chodnika na antysmogowy ZDM przywrócił tutaj nielegalne miejsca parkingowe!
2. STWORZENIE TYMCZASOWEJ I BEZPIECZNEJ INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ łączącej drogę dla rowerów kończącą się na ul. Dolnej z kontynuacją drogi rowerowej od ul. Goworka w kierunku pl. Unii Lubelskiej.
Aktualnie w wielu miejscach szerokość chodników jest mniejsza niż 1,5 m. Dodatkowo kierowcy zbyt często parkują auta blisko budynków, uniemożliwiając swobodne przejście.
Zarząd Dróg Miejskich w raporcie z konsultacji społecznych dot. rozszerzenia SPPN na Mokotowie pisał:
(…) istniejąca organizacja ruchu nie może pozostać bez zmian, jako że na niektórych odcinkach nie spełnia dzisiejszych wymogów prawnych dot. szerokości chodnika (min. 2 m).
Mimo tej jednoznacznej rekomendacji ZDM sytuacja pieszych po ostatnim remoncie nie uległa zmianie. Dodatkowo po wymianie nawierzchni chodnika na antysmogowy ZDM przywrócił tutaj nielegalne miejsca parkingowe!
2. STWORZENIE TYMCZASOWEJ I BEZPIECZNEJ INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ łączącej drogę dla rowerów kończącą się na ul. Dolnej z kontynuacją drogi rowerowej od ul. Goworka w kierunku pl. Unii Lubelskiej.
Jest to ważna trasa rowerowa łącząca Piaseczno-Ursynów-Mokotów ze Śródmieściem. Brak drogi dla rowerów od ul. Dolnej do Goworka powoduje, że rowerzyści zbyt często wybierają jazdę chodnikiem. Rowerzyści są w różnym wieku, również szkolnym czy emerytalnym i boją się poruszać po 3-pasmowej drodze, po której kierowcy notorycznie przemieszczają się z prędkością większą niż dopuszczalne 50 km/h (na której w czerwcu 2024 r. wydarzył się bardzo groźny wypadek). Z kolei rowerzyści wymijający pieszych na wąskim chodniku stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia poruszających się tym chodnikiem mieszkańców. Nie może być tak dalej!
Dlaczego ta sprawa jest ważna?
Mieszkańcy mają często problem, żeby swobodnie wyminąć się z osobą idącą z naprzeciwka. Nie możemy zapominać o potrzebach związanych z poruszaniem się rodziców z wózkami, osób starszych czy osób z niepełnosprawnościami, którzy są zmuszeni do przeciskania się między fasadami kamienic a zaparkowanymi samochodami (zbyt często wyjeżdżającymi poza wyznaczone miejsce postojowe).
Zgodnie z aktualnymi przepisami przy wyznaczeniu miejsca postojowego dla samochodów na chodniku, pieszy powinien mieć do dyspozycji chodnik o szerokości nie mniejszej niż 2 m.
Dodatkowo mając na uwadze, że ruch rowerowy na Starym Mokotowie systematycznie rośnie, proszę o interwencję w sprawie pilnego wytyczenia tymczasowej infrastruktury rowerowej od ul. Dolnej do Goworka na skrajnych pasach jezdni w obu kierunkach z separacją, zapewniającą bezpieczeństwo rowerzystom.
Zgodnie z aktualnymi przepisami przy wyznaczeniu miejsca postojowego dla samochodów na chodniku, pieszy powinien mieć do dyspozycji chodnik o szerokości nie mniejszej niż 2 m.
Dodatkowo mając na uwadze, że ruch rowerowy na Starym Mokotowie systematycznie rośnie, proszę o interwencję w sprawie pilnego wytyczenia tymczasowej infrastruktury rowerowej od ul. Dolnej do Goworka na skrajnych pasach jezdni w obu kierunkach z separacją, zapewniającą bezpieczeństwo rowerzystom.