Szanowni Państwo,
Apeluję o pilne wyjaśnienie sytuacji, która miała miejsce 19 lipca 2018 roku w Państwa sklepie Zara w Galerii Mokotów w Warszawie i dotyczyła dwóch obywateli Demokratycznej Republiki Konga, którzy posiadają status uchodźcy i mieszkają w Polsce.
Jeden z panów feralnego dnia po zakupach w Zarze zauważył, że z zakupionej za 79 zł kurtki nie został zdjęty klips zabezpieczający. Wrócił więc do sklepu, aby go usunięto. Na prośbę sprzedawcy okazał paragon i okazało się, że jest na nim zapisany inny rozmiar kurtki niż została zakupiona. Klient został oskarżony o kradzież. Nie przejrzano nawet zapisów monitoringu. Obsługa sklepu wezwała policję. Klient wraz z towarzyszącym mu znajomym - osobą postronną - zostali skuci kajdankami i przewiezieni do izby zatrzymań, gdzie spędzili noc. Oskarżono ich o usiłowanie oszustwa.
Wydarzenie to zostało szczegółowo opisane przez media i wzbudziło moje oburzenie. Okoliczności sprawy wskazują na to, że zachowanie obsługi Państwa sklepu miało podłoże rasistowskie.
Czy klienci Zary powinni się obawiać skucia kajdankami i spędzenia nocy w izbie zatrzymań w przypadku zgłoszenia jakiejkolwiek problemu przy kasie w Państwa sklepach - czy tylko klienci o kolorze skóry innym niż biały?
Domagam się:
- pilnego wyjaśnienia przez Państwa sytuacji,
- oficjalnych przeprosin z Państwa strony wobec osób pomówionych i zatrzymanych oraz odszkodowania dla nich za poniesione straty,
- podjęcia zdecydowanych kroków, aby sytuacja taka się więcej nie powtórzyła w żadnym sklepie Państwa grupy. Apeluję, aby wszyscy Państwa pracownicy przeszli szkolenia antydyskryminacyjne.
Mam nadzieję, że zależy Państwu na tym, aby klienci w Państwa sklepach byli obsługiwani z jednakowym szacunkiem, niezależnie od swojego koloru skóry, wyglądu czy języka, jakim się posługują oraz żeby ich prawa były respektowane. Domagam się, aby podjęli Państwo zdecydowane działania w tym celu.
Dlaczego ta sprawa jest ważna?
Z powodu rosnącego rasizmu i ksenofobii oraz zwiększającej się liczby przestępstw z nienawiści w Polsce, konieczne jest podejmowanie zdecydowanych kroków przeciwko dyskryminacji - również przez biznes.
Z najnowszych badań Biura Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE wynika, że aż 43% osób pochodzących z Afryki Subsaharyjskiej mieszkających w Polsce padło ofiarą przynajmniej jednego przestępstwa z nienawiści w latach 2016-2017. To pokazuję skalę problemu. Mamy poważne wyzwanie społeczne, z którym wspólnie powinniśmy się zmierzyć.